تامر حسني: مكنش معايا فلوس وعدى عليّا سنين مش لاقي أكل

كتبت: أسماء سامي

حل الفنان تامر حسني ضيفا على أحد البرامج الفضائية أمس، بمناسبة عرض فيلمه الجديد ، فيلم “مش أنا” فكرة وسيناريو وحوار وبطولة تامر حسنى، وإخراج سارة وفيق، ويشارك في بطولته حلا شيحة، وماجد الكدواني، وسوسن بدر، وشيرين، وحجاج عبد العظيم، بجانب عدد من ضيوف الشرف، منهم إياد نصار، محمد عبد الرحمن، وعصام السقا، وتدور أحداثه حول حسن الذى يُصاب حسن غريبة تفقده السيطرة على يده، فيصبح مع مرور الوقت ضحية العديد من الموقف الصعبة والمحرجة، بينما يرفض كل من حوله تصديق حالته. وهدفه تحطيم شماعة الظروف عند أي شاب يواجه صعوبات.

IMG 20210713 WA0003 - تامر حسني: مكنش معايا فلوس وعدى عليّا سنين مش لاقي أكل
تامر حسني: مكنش معايا فلوس وعدى عليّا سنين مش لاقي أكل

ماذا قال تامر حسني؟

قال النجم تامر حسني، إن فيلمه “مش أنا” المعروض حاليا في السينمات، هدفه تحطيم شماعة الظروف عند أي شاب يواجه صعوبات.

أضاف حسني، خلال حواره مع الإعلامي عمرو أديب، ببرنامج “الحكاية” عبر فضائية “mbc مصر”: “أنا حاسس بالشباب جدا، أنا من فترة كانت ظروفي صعبة، مكنش معايا فلوس وعندي مشاكل أسرية ومش لاقي أكل، أنا عدى عليّا سنين مش لاقي أكل، ولكن أنا كنت مصّر أني هوصل يعني هوصل”.

تابع: “أه في واسطة ومحسوبية مش هننكر في العالم كله، وأحيانا كنت بسمع كلام مهين وكنت بقبله وأقول أنا مش بتذل، أنا بتذل لحلمي، ومعنديش مشكلة أتذل لحلمي، المهم أوصل، وأنت فقير وأنت تعبان لازم يكون عندك طموح، لو معندكش طموح يبقى المشكلة فيك”.

شخصيات أثروا في تامر حسني

كشف النجم تامر حسنى، خلال استضافته مع الإعلامى عمرو أديب فى برنامج “الحكاية” عن الشخصيات الـتى أثرت فيه في طفولته.
وقال تامر حسنى: “عبد الحليم حافظ أسطورة عظيمة وتأثرت به في حياتى ومن صغرى بقول عاوز الغناء والتمثيل سوا زى عبد الحليم حافظ وكنت معلق صوره في غرفتى، وكمان صور الزعيم عادل إمام وسوبر مان ومايكل جاكسون، وهما دول أكتر 4 شخصيات أثروا في حياتى، عادل إمام حاجة محصلتش وفخور به جدا وبقاله سنين كتيرة على القمة يستحق جينيس ريكورد”.

وأضاف تامر حسنى: “دايما بدور في كل مرة على الجديد في الأفلام ازاى تامر المغنى يدخل يغنى في الفيلم، نفسى الشباب يسمعوا أغنية “مش تمثال” كويس من أجل تحقيق أحلامهم”.

مفاجأة حول فيلمه الجديد

ومن ناحية أخرى، فجَّر تامر حسني مفاجأة حول فيلمه الجديد «مش أنا» مشيرًا إلى أن شقيقه الأكبر حسام حسني هو الذي أنتجه وأنه كان يرغب في خوض تجربة الإنتاج منذ فترة وأنه اشترط عليه أن يتعلم قبل أن يُقدم على خطوة الإنتاج الفني والتي خاضها لأول مرة في هذا الفيلم.

تتر برنامج الثمن تامر حسني تقديم مصطفى حسني

عن الكاتب

يوسف محفوظ