طريقة عمل الضاني المندي مع الشيف فاطمة ابو حاتي

طريقة عمل الضاني المندي فاطمة ابو حاتي ، حيث يعتبر المندي من اهم الطرق التي يتم طلبها بشكل كبير على جميع منصات التواصل.

طريقة عمل الضاني المندي مع الشيف فاطمة ابو حاتي

كيف تكون الوصفة ، نطلب من الجزار تقطيع اللحم الضاني حوالي 5 أو 6 قطع مع وضع التوابل مع مراعاة عدم المبالغة في التوابل ، والان الى الوصفة:

طريقة عمل البسبوسة بالقشطة مع آية حبيب

اللحمة ده كانت كتف ضاني خليت الجزار قطعها كبير حوالي 5 أو 6 قطع و ممكن يكون سليم لو مش كبير أوي .. هتتبلها بملح و فلفل ابيض و زعفران وشوية توابل لحمه مشكلة مع مراعاة عدم المبالغة في التوابل عشان متغطيش على طعم اللحمة بعد كده تتقلب في التوابل المذكورة و نجيب خوالي ربع كباية زيت فيها معلقتين كركم يتقلبو في بعض و بعدين يتدهن بيهم اللحمة كويس و تتساب شوية في التلاجة

الرز كان 3 كبايات بسمتي مغسلوين كذا مرة .. في الحلة بصلة متوسطة متقطعة صغير في شوية زيت و معاها شوية توابل جافة عبارة عن لومي( ليمون مجفف) عود أو 2 قرفة و حوالي 5 قرنفل صحيح و كام فص حبهان و ورق لورى و فلفل حراق صحيح قرنين تلاته مثلاً و ممكن فص توم صحيح للي يحب هنقلب التوابل شوية مع البصل لحد ما الريحة بتاعتهم تطلع بس لدرجة تحمير البصب و ننزل عليهم بالرز و نخلطهم و نحط مية فاترة مش كتير بس يدوب يتغطى سطح الرز ب 1 سم او 2 سم مثلا .. نجيب صينية فرن واسعة نحط فيها الرز بميته و نجيب فويل نقفل عليه سطح الصينية باحكام و نخرم الفويل بسكينة كويس .. الاخرام ده اللي هتخلي صوص و توابل اللحمة و الدهون تنزل منها عالرز و تديله الطعم و اللون الاصفر .. هنحط بقا عالفويل اللحمة نرصها كويس على الفويل المخرم و نجيب ورق زبدة على وش اللحمة و بعدين نقفل عليه بطبقة او 2 فويل باحكام جدا جدا و متخرموش تاني كده الرز تحت و فوقه اللحمة و متقفل على الصينية كلها بفويل .. نمسك بقا الصينية ده و نرميها في الفرن درجة حراراته 230 او 250 من تحت و فوق يتحط في نص الفرن على الشبك مش الصاج بتاع الفرن و تطلعه بعد ساعنين و نص إلى 3 ساعات على حسب حجم قطع اللحمة و درجة النضوج المطلوبة .. اللي بيحب الزبيب و اللوز ممكن يحط على وش الرز و ممكن كمان بصل محمر زي اللي بيسموه كوشنة في محلات الكبسات وبالهنا للجميع.

طريقة عمل الضاني المندي فاطمة ابو حاتي
طريقة عمل الضاني المندي فاطمة ابو حاتي

عن الكاتب

admin

مدير ومؤسس الموقع